Monday, December 21, 2009

Nota Hati Seorang Isteri

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:


“Sebaik-baik kamu adalah kamu yang terbaik kepada keluarganya, dan aku adalah orang yang paling berbuat baik untuk keluargaku!”
(Hadith Riwayat Tirmidzi)


Berbuat baiklah kepada setiap insan dan sesama manusia tidak kiralah siapa kita dan ianya sepatutnya dilatih seawal peringkat institusi keluarga lagi. Di dalam setiap kualiti yang boleh diukur pada jati diri seorang muslim, manusia yang dianggap terbaik oleh seorang Nabi, utusan Allah, adalah manusia mukmin yang berlaku baik kepada keluarganya.

Kebaikan adalah lawan setiap kejahatan, keburukan, atau kekurangan. Baik dalam erti kata sabar, ikhlas dan redha dalam menangani segala masalah atau dugaan yang mendatang dalam melayari kehidupan yang fana ini.

Setiap perkara yang terjadi di dalam kehidupan ini adalah atas ketentuan-Nya bagi menguji kesabaran dan keikhlasan kita kepada tujuan hidup utama sebelum mati. Mati bererti berhenti, berhenti dari menikmati dan mengecapi kehidupan sebagai hamba-Nya yang sentiasa diuji.

Manusia yang sekeras batu pun hatinya, pasti akan lentur lembut dengan kebaikan. Batu yang mengalir padanya air walaupun setitis demi setitis akan terhakis sedikit demi sedikit sifat kerasnya. Jangan batu dibalas batu, nanti berkecai jadinya. Sebaliknya yang harus ada adalah sifat sabar.

Isteri dan anak adalah amanah yang harus dipelihara dengan baik. Kesilapan dan kekurangan mereka hendaklah dipantau. Hubungan yang kukuh di antara imam dan makmum membolehkan proses membetulkan antara satu sama lain dilakukan dengan baik oleh imam. Begitulah perihalnya dengan bapa atau suami dengan isteri dan anaknya.

Mulakan kewajipan membetul itu dengan membina hubungan terlebih dahulu. Sebagaimana jemaah menolak untuk dipimpin oleh imam yang dibenci, begitu jugalah isteri dan anak akan menolak nasihat dari seorang lelaki ‘asing’ bernama suami dan ayah.

PERANAN SUAMI DAN ISTERI

Tugas mendidik, mengurus rumahtangga, dan menyiapkan rohani anak-anak bukan sahaja terletak pada bahu si isteri sahaja, tetapi suami yang lebih daya kekuatan berbanding perempuan. Ramai lelaki terlepas pandang perkara ini kerana alasan sibuk.

Bila kita tengok zaman sebelum 70-an atau 80-an, memang kebanyakan wanita adalah suri rumah sepenuh masa. Kaum lelaki merupakan satu-satunya sumber kewangan keluarga. Masa itu mungkin susah benar untuk kita hendak mendengar suami menolong membuat kerja rumah apatah lagi untuk ke dapur.

Namun keadaan telah berubah di atas faktor pendidikan, sosio-ekonomi dan politik, wanita telah terjun ke bidang pekerjaan masing-masing. Malah ada di antara mereka yang menerajui sumber kewangan keluarga. Namun begitu, wanita tetap setia dengan kerja rumah dan dapur. Para suami masih lagi dianggap sebagai membantu isteri di rumah dan bukannya isteri yang membantu suami.

Adakah memang fitrah wanita itu dijadikan untuk menguruskan rumah, memasak, menyidai kain dan sebagainya? Manakala lelaki pula hanya diciptakan untuk bekerja atau cari nafkah keluarga semata-mata?

Dari zaman Nabawiyah lagi wanita sudah menjadi usahawan yang berjaya, berperang bersama lelaki di medan perang dan menjadi ahli ilmu dan periwayat hadith. Oleh itu, tidak tepat untuk mengatakan kaum Hawa telah berevolusi untuk mampu melakukan apa yang tidak mampu dilakukan sebelum ini. Soal kemampuan dan pencapaian wanita dalam masyarakat harus dilihat dan dibincangkan berdasarkan latar masa dan sejarah masyarakat ketika itu.

Dalam konteks di Malaysia, bukankah dari dulu lagi lelaki dan wanita sudah bekerja bersama-sama di sawah padi dan bendang. Ibu-ibu juga menjadi pendidik dengan mengajar anak-anak agama dan mengaji. Semua ini sesuai dengan keadaan sosio-ekonomi masyarakat waktu dahulu berdasarkan pertanian dan unit-unit sosial yang tertumpu di kampung dan luar bandar.

Tidak timbul polemik pada zaman itu tentang wanita yang merasakan hidup mereka ditekan dan peluang untuk mengembangkan potensi diri mereka disekat. Struktur sosial yang sedia ada cukup mencapai tujuan sosial dan permintaan ekonomi waktu itu.

Zaman telah berubah, dan wanita hari ini memainkan peranan yang berbeza dalam sebuah negara yang demokratik dan mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Seharusnya tidak timbul masalah tentang penyertaan wanita dalam kemajuan masyarakat kerana hak-hak mereka dalam pendidikan, pemilikan harta dan hak di sisi undang-undang semuanya dijamin dan dipertahankan oleh Islam.

Masalah dan polemik yang timbul selalunya berkisar tentang sejauh mana penyertaan wanita dalam ekonomi memberi kesan kepada keluarga dan anak-anak, bagaimana wanita membahagikan masa antara kerjaya dan anak-anak di rumah, dan sebagainya. Terpulang kepada wanita itu untuk mencari jawapan kepada persoalan-persoalan ini.

Saturday, November 14, 2009

4 PERKARA UNTUK SIHAT

PETUA IMAM SYAFIE

4 PERKARA UNTUK SIHAT :

Empat perkara menguatkan badan :

1. Makan daging

2. Memakai haruman

3. Kerap mandi

4. Berpakaian dari kapas


Empat perkara melemahkan badan:

1. Banyak berkelamin (bersetubuh)

2. Selalu cemas

3. Banyak minum air ketika makan

4. Banyak makan bahan yang masam


Empat perkara menajamkan mata :

1. Duduk mengadap kiblat

2. Bercelak sebelum tidur

3. Memandang yang hijau

4. Berpakaian bersih


Empat perkara merosakkan mata :

1. Memandang najis

2. Melihat orang dibunuh

3. Melihat kemaluan

4. Membelakangi kiblat


Empat perkara menajamkan fikiran :

1. Tidak banyak berbual kosong

2. Rajin bersugi (gosok gigi)

3. Bercakap dengan orang soleh

4. Bergaul dengan para ulama

Wednesday, November 4, 2009

Dn Hnas (Rasa Muda. Kelihatan Muda. Jadi Muda.


DN-Hans

"Anda boleh meningkat usia tetapi anda tidak perlu menjadi tua"

Pemakanan kecantikan dalaman yang kaya dengan Polysakarida, Chondroitins, Kolagen, Elastin dan Protin Komplek Marin.

Produk yang telah teruji khasiatnya dan kini semakin diyakini oleh para pengguna.

Anda boleh lihat dan rasai nikmatnya setiap hari, sehingga orang lain dapat melihat perubahan yang terserlah.

Keistimewaan DN-Hans
AntiKedut/Penuaan
Menghaluskan Kulit
Meningkatkan daya pencerahan kulit
Mengatasi masalah wajah
Mengimbangi berat badan
Meningkatkan daya penghadaman
Pembongkaran toksid
Meningkatkan sistem imunisasi badan
Meningkatkan stamina
Meningkatkan daya ingatan
Mengatasi masalah kesukaran tidur
Masalah luka luaran/dalaman
Masalah kuku dan tumit pecah
Pengurangan sengal-sengal dan lenguh-lenguh otot
Baik untuk wanita bersalin

Testimoni 2

Siti Nor Aida
Saya telah mempunyai dua orang cahaya mata dan berusia 30 tahun. Saya telah memilih Dn-Hans sebagai amalan pemakanan harian buat diri saya agar tampil lebih muda dan bertenaga walaupun usia telah meningkat. Alhamdulillah selepas pengambilan Dn-Hans selama 3 bulan, hasil kulit wajah saya lebih cerah dan bermaya. Kini saya lebih yakin dengan penampilan saya.

Testimoni 3

Sunita Ali

Setelah mengamalkan Dn-Hans selama 2 bulan, kulit muka saya yang dulunya tidak bermaya kini menjadi semakin lembut dan licin tanpa memakai alat solek. Ramai rakan yang memuji tentang kulit wajah saya yang kelihatan berseri dan semakin halus. Syukur alhamdulillah, Dn-Hans telah terbukti keberkesanannya dan merubah kehidupan serta penampilan diri saya sekarang. Anda bila lagi?. Cubalah hari ini dan anda akan merasai kehebatannya.

Testimoni 4

Nur Munawarah

Saya berusia 20 tahun. Sebelum saya menggunakan Dn-Hans, saya mempunyai kulit yang bermasalah, lemah daya ingatan dan cepat merasa penat setelah belajar seharian. Setelah 2 bulan mengambil DN- Hans, ternyata ia memberi tenaga dan kesihatan kulit saya juga jelas kelihatan. Sesungguhnya, wajah dan tubuh anda hanya satu, rawatlah ia dari muda. Cubalah produk keluaran dnavechee kerana ia selamat digunakan.

Testimoni 5

Zulfakar

Dulu saya fakir Dn-Hans hanya untuk wanita sahaja. Tetapi sebaik saya mencuba Dn-Hans yang diamalkan oleh isteri saya, saya mula merasa satu perubahan luar biasa di mana sebelum ini saya sering keletihan dan sukar tidur akibat tekanan kerja tapi akhirnya saya sentiasa ceria dan tidur saya amat nyenyak. Begitu juga saya dapati perubahan pada isteri saya di mana kulit muka beliau dulu bermasalah kini kelihatan begitu cantik dan berseri.


Harga
WM: RM 128.00
EM: RM 138.00

HARGA promosi

2 kotak - RM 200.00

3 kotak - RM290.00

(POS LAJU FREE)


lawati: KLIK SINI UTK KETERANGAN LANJUT

CARA PEMBAYARAN


Sunday, November 1, 2009

Message of Love



Perempuan yang suci
Adalah perempuan yang dijaga oleh Allah
Tidak sedikit pun Allah membenarkan
Mana-mana lelaki ajnabi yang fasik menyentuh dirinya
Walaupun hatinya…
Kerana Allah teramat mencintainya…

Tetapi andai kita bergelumang
Dengan cinta lelaki yang palsu imannya

Di mana Allah untuk menjaga kita?
Allah seakan melepaskan kita
Kepada seorang manusia
Yang lebih banyak mengecewakan kita

Jika Allah datangkan kesedaran dalam diri
Supaya meninggalkan cinta seorang lelaki yang munafik
Itu bermakna Allah mahu mengambil kita kembali
Untuk dijaga-Nya, dilindungi…

Mengapa masih ragu-ragu?

Kekuatan usah ditunggu tapi harus dicari
Hargailah di atas kesempatan yang Allah beri…

“Sebesar-besar dosa adalah dosa yang dilakukan ketika kita rasa berdosa melakukannya.” Imam Ghazali

Ukhtiku,
Aku bangga melihatmu derita dalam perjuangan…
Dari melihatmu gembira dalam kelalaian…

Ukthiku,
Aku bangga mendengar tangisanmu kerana pengorbanan…
Dari melihat tawamu dalam pengkhianatan…
Aku bangga andai dikau mati di medan kebenaran…
Dari hidup dalam kesesatan

Kerana jangan lupa ukhtiku…

Muliamu bukan pada pangkat, harta dan rupa
Tapi kerana Islam, Iman dan Ihsan…

Thursday, October 29, 2009

AINUN THERAPY (24ML)


AINUN THERAPY (24ML)

Ubat Mata yang dihasilkan dari Formula Mutiara, Herba dan Karangan Laut. Tidak mempunyai bahan kimia dan tidak memabukkan serta boleh meneutralkan bahan kimia.

Mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia dan disahkan halal JAKIM

Antara kegunaannya:

Menghilangkan Selaput Mata

Mencerahkan @ Menghilangkan Kerabunan

Merawat Masalah Mata Berair @ Kering

Menghilangkan Keletihan Mata

Mencegah Penyakit Mata

Merawat Sakit Mata

Membuang Habuk

Menghilangkan Senak Mata @ Silau

Masalah Mata Gatal/ Resdung Mata

Merawat Glaucoma (Tekanan Tinggi Mata)

Masalah Mata Merah

Menghilangkan Hidung Gatal

Merawat Ulser Mulut

Masalah Telinga

- Gatal
- Bernanah

HARGA RM 40.00

* Pos Laju Percuma *


Friday, October 23, 2009

LEMON GRASS SPA SALT



LEMON GRASS SPA SALT

Diproses daripada tumbuhan semulajadi seperti pati serai wangi dengan campuran bahan asli garam bukit mampu mengeluarkan angin serta memecahkan lemak-lemak di bahagian tertentu tubuh. Penggunaan yang berterusan juga :arrow: mampu merawat sel-sel kulit mati sambil mencerahkan serta melembutkan struktur kulit agar lebih sihat.


Cara Guna:
Pastikan tubuh kering semasa penggunaan.
Sapukan sedikit 3 in 1 spa salt ke bahagian seperti lengan, perut, pinggul dan peha.
Bagi yang mengalami sakit migrain, sakit pinggang, sengal otot, senggugut dan sakit tumit kaki juga boleh digunakan secara menggosok di tempat yang sakit.
Gosokkan perlahan-lahan 1-5 minit kemudian bilas dengan air sehingga bersih.
Gunakan 2-3 kali seminggu

150gm


HARGA
WM RM29.90
EM 32.90

PROMOSI
RM 59.80 (BELI 2 PERCUMA SATU) POS LAJU FREE

Monday, October 19, 2009

FRUITY SHOWER GEL SCRUB


FRUITY SHOWER GEL SCRUB


Dirumus khas daripada biji anggur yang bermutu tinggi mampu menyingkirkan kotoran hingga ke dalam kulit. Diperkaya dengan vitamin c juga mampu melembutkan serta mencerahkan kulit.

Cara guna:
Basahkan badan terlebih dahulu
Sapukan Fruity Shower Gel Scrub ke seluruh badan dan gosokkan selama 1-5 minit kemudian bilas dengan air sehingga bersih
Anda akan rasakan keharumannya sepanjang hari. Gunakan setiap hari.
150ml

HARGA
WM RM 18.90
EM RM 21.90

PROMOSI
RM 37.80 (BELI 2 PERCUMA SATU) POS LAJU FREE


CARA PEMBAYARAN

Friday, October 16, 2009

Di Mana Cantiknya Seorang Wanita?

Mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu memberikan kerlingan manja. Boleh jadi pada bibirnya yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi umi juga, ayah, suami dan pipi munggil anak-anak. Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suara manjanya yang boleh melembut sekaligus melembutkan perasaan.

Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan perempuan. Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan perempuan. Kitalah perempuan itu. Panjatkan kesyukuran kehadrat Tuhan kerana menjadikan kita perempuan dan memberikan keindahan-keindahan itu. Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap di hadapan cermin saban waktu, tiba masanya segalanya akan pergi jua. Wajah akan suram, mata akan kelam. Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia, sifat keperempuanan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.


Anda ingin lebih cantik dan menarik??

# Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "hiasan mata" anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.

# Oleskan "lipstik kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.

# Gunakanlah "pemerah pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.

# Pakailah "sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.

# Rawatlah rambut anda dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan.

# Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu' dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah.

# Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung "kesucian".

# Bedaklah wajah anda dengan "air Wudhu" nescaya akan bercahaya di akhirat.

*petikan dari e-mel yg dikirimkan oleh seorg sahabat

Tuesday, October 6, 2009

7 Perkara Yang Membuat Anda Bermotivasi Di Waktu Pagi

Perkara terbaik yang anda patut lakukan di waktu pagi, adalah :

1. Bersyukur, bersyukur, bersyukur.
Bersyukurlah sebab anda masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, anda juga masih ada kesempatan untuk melakukan yang terbaik hari ini, lebih baik dari yang kelmarin.

2. Tekad Bermotivasi.
Pasang niat dalam hati yang anda mahu jadi bersemangat sepenuhnya. Ambil beberapa artikel-artikel motivasi pendek dan baca dalam seminit dua.

Di waktu awal pagi, jangan buka email, baca newspaper, baca gosip-gosip mahupun join sesi mengumpat bersama kawan-kawan. Sebab, ia menerbitkan energi negatif lalu menghalang anda dari bermotivasi sepanjang hari.

3. Dekatkan Diri Dengan Sesi Motivasi.
Ikuti sesi-sesi motivasi di media, misalnya Motivasi Pagi di TV3 dan sesi motivasi Dr Izzy di Hot FM. Luangkan masa 3-5 minit memberi motivasi pada diri sendiri melalui sesi-sesi motivasi pendek ni.

Motivasi harus dijaga, sebab kalau tak di jaga ia mudah turun. Kesannya, anda menjadi tidak bersemangat, lemah longlai dan lemas.

4. Dalam Apa Jua Yang Anda Buat, Mulakan Dengan Bismillah.
Bila anda mula punch card nak masuk kerja, baca bismillah, moga anda dijauhkan dari bisikan syaitan yang membuat anda lalai, mengantuk, macam tak cukup ‘cas betri’ saja.

Andai kata anda seorang pelajar, bermula dari nak masuk kelas, duduk di kerusi anda dan mula nak bukak buku, mulakan semuanya dengan bismillah. Moga apa jua yang anda lakukan mendapat keberkatan.

Masuk saje ke dalam kelas, pasang niat anda mahu menuntut ilmu. Bila istiqamah melakukannya, anda punya peluang cerah untuk menjadi cemerlang!

5. Set Target Kemajuan Diri Sendiri
Ini juga kurang dititikberatkan. Bila dah keluar rumah sama ada ke kelas atau ke tempat kerja, kita tak tahu apa yang kita nak capai hari tu. Betul tak?

Kita hanya nak sampai di sana, bekerja (atau menghadiri kelas) lepas tu nanti petang balik rumah, berehat, makan, minum, pastu tidur. Esok pagi, bangun dan perkara sama berulang lagi.

Hidup Anda bagai dalam 1 bulatan, situ-situ saja.

Mulai hari ini, ubah sikap anda. Set target apa yang anda mahu capai, lagi best setkan untuk setiap hari.

Andai anda seorang pelajar, set target berapa bab yang anda nak ulangkaji, berapa buah buku yang anda nak baca dalam minggu ni, berapa soalan anda nak bertanya pada lecturer atau guru anda nanti.

Andai anda seorang usahawan, set target berapa jualan yang anda nak capai hari ini dan berapa keuntungan yang anda nak dapat hasil dari bisnes anda. Set juga apa yang anda nak pelajari hari ni dalam bidang bisnes anda.

Andai anda seorang pekerja, set berapa tugas yang anda nak siapkan dan set limit masa untuk anda menyiapkan segalanya. Kecekapan seorang pekerja di nilai dari kepantasan, ketepatan dan kekemasan.

6. Lihat Warna Cerah
Warna boleh mempengaruhi mood. Warna cerah membuat kita jadi energetik, ceria dan penuh dengan idea.

Setiap hari, lihat warna-warna yang cerah seperti kuning, merah, biru dan hijau. Cara ni saya dah test sendiri, berkesan sungguh!

Dekatkan diri dengan benda-benda berwarna cerah sebab ia mampu merubah mood anda menjadi positif.

7. Penuhkan Hati Dengan Kemaafan
Lepaskan segala yang dulu-dulu. Maafkan orang diwaktu pagi, maafkan kesalahan semuanya dari dulu sampai sekarang.

Lepaskan dendam, rasa tak puas hati, geram, sakit hati dan yang sewaktu dengannya.

Andai emosi-emosi negatif ni bersarang di hati (walaupun sedikit) ia menghalang motivasi. Kesannya, anda jadi orang yang tak bersemangat langsung.

Lebih teruk, anda jadi orang yang berfikiran negatif, hanya nampak yang negatif dalam diri setiap orang, setiap situasi dan setiap benda.

Anda mesti berubah untuk kemajuan diri.

Berani Berubah Untuk Kecemerlangan Hidup

Thursday, October 1, 2009

HAWA:Ingin Cantik??Solatlah!!




Subhanallah, Maha Suci ALLAH yang mengetahui setiap suruhan dan laranganNya. Adakah anda sebagai seorang wanita pernah terfikir betapa banyak kelebihan-kelebihan yang terkandung dalam pergerakan solat yang dilakukan setiap hari? Percaya atau tidak setiap gerakan dalam solat telah mendahului kepercayaan orang tua-tua dalam memberi petua turun-temurun kepada generasi yang akan datang?

Mereka menemui bahawa gerakan yang dikenali sebagai senaman dapat mengekalkan kecantikan dalaman seorang wanita. Bahkan dari segi sains, solat dapat mengalirkan aliran darah dengan begitu sempurna. Di kesempatan ini, ana ingin berkongsi persamaan antara pergerakan solat dan pergerakan senaman dari petua orang dahulu kala. Kebesaran dan kebijaksanaan ALLAH perlu dikaji oleh setiap insan kerana ada sebab dan musabab kenapa ALLAH menjadikan begini? kenapa tidak begitu? begitu mengapa tidak begini?

Ada sedikit ilmu yang ana ingin kongsikan bersama setiap insan yang bergelar hawa yang bakal melahirkan pejuang-pejuang islam yang bakal menegakkan AGAMA ISLAM dimuka bumi.

SENAMAN-SENAMAN YANG MENYAMAI PERGERAKAN SOLAT.

1. Faedah Halus Pandangan:
Menurut petua orang tua-tua Melayu, senaman mata ini mengelakkan diri anda dari mudah pusing mata dan dapat menajamkan fokus mata.
Gerakan: Apabila terjaga dari tidur, pejamkan kedua mata. Baring terlentang dalam keadaan santai tenang. Gerakkan bola mata seolah-olah anda memandang ke arah kepala anda, kaki, kiri dan kanan. Kemudian pusingkan bola mata itu mengikut arah jarum jam. Ulangi perkara yang sama tapi kali ini melawan arah jarum jam.

Perasan atau tidak kedudukan itu sama seperti kedudukan kita sewaktu berdiri tegak mengadap ALLAH. Cuma dalam senaman ini kita berada dalam keadaan berbaring. Manakala mata kita sama gerakan seperti memberi salam ke kanan dan kiri dalam solat.

2.Faedah Angin Tunggal:
Gerakan ini membantu mengeluarkan angin dari dalam perut, mengurut dan menyengkak rahim serta menyempitkan anggota sulit wanita.
Gerakan: Baring terlentang, lunjurkan kedua-dua kaki. Tarik nafas. Kemudian angkat kaki kanan lurus ke udara. Bengkokkan lutut anda dan bawa ia ke arah dada sambil anda lepaskan nafas. Selepas itu, dalam keadaan nafas biasa, paut lutut yang dibengkokkan menggunakan kedua-dua tangan anda ke arah dada dan tahankan posisi ini selama 7 saat. Tukar kaki dan ulangi proses yang sama.

Keadaan ini sama seperti kedudukan sewaktu kita sujud mengadap ALLAH,ada sebab mengapa sujud yang panjang didalam solat itu lebih baik berbanding dari tergopoh gapah.

3. Faedah Angin Kembar:
Membantu mengeluarkan angin serta mengurut pinggul serta merampingkan pinggang wanita. Gerakan: Baring terlentang. Angkat kedua-dua kaki anda tegak ke udara. Tarik nafas. Kemudian bengkokkan kedua-dua lutut anda itu ke dada sambil lepaskan nafas. Dalam keadaan nafas biasa pula, pautlah kedua lutut itu ke arah dada dengan kedua-dua tangan anda. Tahankan posisi ini selama 7 saat.

Sewaktu mengangkat kedua-dua kaki ke atas keadaan ini pula hampir menyamai kedudukan sewaktu rukuk di dalam solat,kemudian apabila kaki dibengkokkan ke dada itu sama seperti kedudukan kita bangun daripada rukuk dan terus sujud.

Semoga apa yang ana kongsikan ini sedikit sebanyak menyedarkan kita bahawa pemikiran manusia dan sains sebenarnya telah dikabarkan oleh ALLAH TAALA dalam 'bahasa indahnya' kepada semua manusia. Terpulang kepada manusia samada akal yang ALLAH kurniakan ini digunakan ke arah kebaikan atau keburukan. Wallahu' alam.

p/s :
- Allah menerangkan di dalam al-quran bahawa manusia sentiasa dihinggapi rasa gelisah, bakhil dan sifat keji yang lain. Solat adalah satu cara untuk menghilangkan sifat-sifat keji ini. Firman Allah SWT yang bermaksud ;


Sesungguhnya manusia dijadikan bertabiatkan resah gelisah(lagi bakhil kedekut). Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah. Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut. Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang. Iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya.
(al-Ma'arij 19-23)

KELAB ROYALE D’NAVECHEE


KELAB ROYALE D’NAVECHEE

1. Yuran Keahlian - WM: RM 50.00 / EM: RM55.00
2. Katalog - PERCUMA
3. Diskaun Produk berdasarkan
Belian: RM10 – RM150 - 15%
Belian: RM151 & ke atas - 20%
4. Harijadi Ahli - + 10%
5. Ganjaran Mata Belian - 2%
6. Ganjaran Mata Pelancongan -20%

. Lain-lain keistimewaan:
a. Pihak Kelab akan sentiasa mengadakan kempen-kempen istimewa bagi ahli-ahli Club Royale.
b. Pihak Kelab juga akan mengadakan aktiviti bulanan seperti Hi-Tea, Bengkel Kecantikan, Seminar Keusahawanan dsb.

APA ITU HARIJADI AHLI

Pada hari kelahiran setiap Ahli Club, Ahli akan diberi ekstra diskaun sebanyak 10%. Ini bermakna jika sekiranya Ahli membuat belian RM50 sahaja maka Ahli layak menerima diskaun sehingga 25%.


APA ITU GANJARAN MATA BELIAN

Setiap RM1 = 1 mata x 2%. Contoh Belian Anda RM2000 = 2000 mata x 2% = RM40.00. Belian Anda akan dikumpul sehingga jumlah 2000 mata (tiada had masa) & bayaran akan dibuat melalui Baucer Kredit. Baucar tersebut hanya sah untuk 2 bulan sahaja & Baucar Kredit tidak boleh ditukar dengan wang tunai.

APA ITU GANJARAN MATA PELANCONGAN

Mana-mana Ahli Club Royale DNV yang berjaya memperkenalkan Ahli Kelab yang baru di bawahnya maka Ahli akan diberi ganjaran 50 mata.

Contoh: Anda berjaya memperkenalkan 50 org Ahli baru: 50 Ahli x 50 mata = 2500 mata x 5% = 125 mata. Ganjaran Mata yang diperolehi boleh dikumpul sehingga mata berjumlah 4700 mata dan anda telah melayakkan diri untuk mengerjakan UMRAH secara percuma.

Friday, September 25, 2009

DIDIKLAH ISTERIMU WAHAI SUAMI

Suami yang bijak dan peka adalah pemimpin rumah tangga yang seharusnya sentiasa berusaha sekreatif yang mungkin untuk mencorak rumahtangga yang harmoni dalam mendidik seorang insan yang bergelar isteri. Kejadian Allah yang amat unik dan terperinci membekalkan sesuatu yang amat istimewa kepada kaum lelaki dimana dianugerahkan kekuatan akal yang rasional, tidak terlalu mudah untuk beremosi atau tidak mudah didorong oleh perasaan.

Oleh sebab itulah kenapa Allah menciptakan lelaki dgn sembilan akal dan satu nafsu. Jika kekuatan akal yang dikurniakan ini dapat digunakan sebaik-baiknya, ditambah dengan kekuatan ilmu dan kesabaran yang disertai dengan kekuatan jasmani dalam mencari nafkah keluarga, maka suami akan menjadi tunjang kepada lahirnya sebuah keluarga yang harmoni seterusnya menjadi pelindung dan pendidik yang berwibawa kepada keluarga yang bahagia.

Keteguhan iman dan ketakwaan kepada Allah disertakan dengan usaha dan doa yang tidak putus- putus kepada illahi memberikan suami semangat untuk melayani karenah dan ragam isteri saban hari. Sepertimana yang difirmankan oleh Allah SWT yang bermaksud: "Lelaki adalah pemimpin(pembela dan pelindung) bagi wanita, kerana Tuhan telah melebihkan yang satu dari yang lainnya, dan kerana suami telah menafkahkan sebahagian daripada hartanya."

Dalam mewujudkan suasana yang tenteram dan aman damai diantara suami dan isteri, perlunya wujud suatu pro dan kontra antara suami isteri ini. Sekiranya si isteri sedang berduka, suami perlulah bijak dalam bertindak selaku pengemudi kepada sang isteri untuk mewujudkan perasaan gembira di dada isteri yang sedang berduka. Dengarlah segala rintihan hati isteri dengan penuh rasa bertanggungjawab dan minat dalam mendengar perasaan hatinya. Disinilah lelaki hendaklah menggunakan daya fikir yang dikurniakan oleh Allah dalam mengahadapi wanita.

Jika dibandingkan dengan kaum lelaki, memang benar wanita dikurniakan dengan sembilan nafsu dan satu akal. Apa yang dimaksud bukanlah nafsu seks semata-mata, tetapi nafsu yang mendorong seseorang itu mudah berprasangak buruk,pemarah,pemboros dalam berbelanja dan sebagainya. Hasil dorongan nafsu itulah yang melahirkan pelbagai sifat dan perasaan di dalam dada para wanita. Disebabkan wujudnya benda-benda seperti itu,maka atas dasar inilah wanita harus diberi bimbingan dan panduan untuk mengawal segala tingkah lakunya supaya tidak melepasi sempadan sebagai seorang wanita.

Dalam mendidik isteri, kaum lelaki haruslah sentiasa bersiap sedia dalam menghadapi pelbagai dugaan yang ditimbulkan oleh isteri ini. Didiklah dengan penuh rasa tanggungjawab dan kasih sayang yang tidak putus-putus walaupun kadangkala didikan yang harus diberi itu memakan masa yang cukup panjang. Janganlah jemu dalam memberi sifat tanggungjawab ini kerana tugas dalam melaksanakan segala perihal ini memang menjadi tanggungjawab suami.

Kadangkala,kita sering terlupa akan hal ini, dimana Allah menjadikan lelaki@suami untuk mendidik isteri dan keluarganya tetapi apabila berhadapan dengan kaum perempaun yang pendek akal fikirannya, kaum lelaki lebih mudah naik angin. Tanpa kita semua sedari, memang tidak dapat dinafikan ada masa dan waktunya, kaum perempuan memerlukan masa yang lebih untuk memahami sesuatu perkara itu dan oleh sebab itulah lelaki mestilah memahami bahawa kaum perempuan ini sediakala lemah pemikirannya.

Ingatlah kita wahai kaum lelaki, Rasulullah SAW juga pernah berhadapan dengan pelbagai karenah daripada perempuan yang suka berleter. Taktala mendengar leteran daripada kaum perempuan ini, Rasullulah SAW tidak menjawab satu patah pun sehinggalah leteran oleh perempuan itu berakhir. Rasullulah memberi peluang kepada perempuan itu untuk meluahkan segala rasa ketidakpuasan hati yang melanda diri perempuan itu. Apabila segala yang diluahkan itu berakhir, barulah Rasulullah memberi penjelasan atau pun memaafkan saja dan melupakan perkara tersebut.

Rasullullah SAW juga bersabda yang bermaksud: "Dunia adalah hiasan dan hiasan yang terbaik ialah memiliki isteri yang solehah." Apabila didikan yang sempurna diberikan kepada wanita ini, maka disinilah segalanya bermula. Kebaikan daripada seorang wanita yang menerima didikan yang betul mampu melahirkan kebaikan kepada seluruh umat yang dicorakkan oleh tangan wanita ini.

Seluruh alam dan isinya akan berbahagia andainya tangan yang lembut dan kehalusan belaian tangan ini datangnya daripada seorang yang bergelar wanita yang solehah. Sepertimana yang dapat disenaraikan disini beberapa sifat-sifat isteri yang solehah dan andaikata apa yang disenaraikan tidak ada pada seorang wanita itu, maka tidaklah boleh dijadikan alasan untuk tidak berkahwin, salah satu sifat lelaki yang sejati dan bertimbang rasa ialah bersabar dan menerima kelemahan isteri dengan hati yang terbuka.

Sifat-sifat isteri solehah:

1.Mentatai perintah Allah SWT dengan mengerjakan segala perintah suami selagi tidak melanggar hukum Allah SWT.
2. Sentiasa menjaga hati suami dengan bercakap dengan perkataan yang lembut-lembut.
3. Hendaklah mendiamkan diri ketika suami berkata- kata.
4. Hendaklah sentiasa menyerahkan diri kepada suami apabila diperlukan
5. Menghiasi diri dengan wangi-wangian dan (bersolek)
6.Tidak berhias dan memakai wangi-wangian apabila semasa ketiadaan suami.
7. Memelihara mulut daripada bau-bauan yang tidak menyenangkan suami.
8. Tidak curang dan mengkhianati suami apabila ketiadaanya dirumah.
9. Hendaklah sentiasa menghormati keluarga suami.
10. Mensyukuri apa yang disediakan oleh suami.
11. Sentiasa rela dan bersedia apabila disentuh suami bila sahaja dikehendakinya.
12. Tidak melakukan puasa sunat tanpa keizinan suami.
13. Tidak keluar rumah tanpa keizinan suami.

PROMOSI KEAHLIAN PERCUMA

PEMBELIAN 2 KOTAK DNHANS ANDA MENDAPAT PROMOSI KEAHLIAN PERCUMA

HARGA ASAL RM 256.00

PROMOSI RM 250 (JIMAT RM56.00) + KEAHLIAN PERCUMA

(POS LAJU FREE)

selepas membuat pembelian hantar detail dibawah kepada rahsiakecantikan@yahoo.com ....

pembelian seterusnya dengan harga ahli ... kos pos laju produk free ....



NAMA PENUH:
NO K/P:
NO TEL:
ALAMAT:
PEKERJAAN:
EMAIL:

KELAB ROYALE DNAVECHEE

Anda berminat. Jangan lepaskan peluang ini..

1.Lengkapkan borang penyertaan dan email ke rahsiakecantikan@yahoo.com

2. Bank in yuran keahlian ke Maybank : 164016972829 SYARIFAH NURADILAH

Yuran Keahlian WM RM 50.00 EM RM 55.00

Kos pos free...

JOM JADI AHLI KELUARGA KAMI !!!!

Dengan menyertai ahli Kelab Royale Dnavchee anda akan menikmati diskaun produk sehingga 20% dan berpeluang mengerjakan umrah secara percuma di samping menerima lain-lain ganjaran.

Katalog percuma
Diskaun produk
Diskaun Produk Butik
Diskaun Rawatan Facial, Rambut dan SPA
Ganjaran mata belian
Aktiviti bulanan HiTea, Bengkel Kecantikan, Seminar Motivasi dan sebagainya.
Pelbagai lagi ganjaran yang menarik menanti anda apabila menjadi ahli kelab Royale Dnavechee

Lengkapkan butiran berikut dan emailkan ke
rahsiakecantikan@yahoo.com

NAMA PENUH:
NO K/P:
NO TEL:
ALAMAT:
PEKERJAAN:
EMAIL:

Masalah payudara yang kecil dan punggung yang tidak menarik









Masalah payudara yang kecil dan punggung yang tidak menarik

Saya berusia 25 tahun, belum berumahtangga dan masalah utama saya ialah saya memiliki payudara yang kecil dan punggung yang tidak menarik. Adakah dnavechee mempunyai produk yang dapat membantu mengatasi masalah saya ini? :think:

Untuk pengetahuan Cik Aida, dnavechee mempunyai rangkaian produk yang dikenali sebagai b2up. B2up mampu merealisasikan impian cik untuk memiliki payudara yang lebih besar, tegang dan penggung yang mantap dan menarik.
Kandungan Lobata (Pueraria Mirifica) dari gred yang terbaik terdapat dalam adunan b2up boleh meningkatkan dan membaikpulih kadar Estrogen dalam badan wanita bagi mengaktifkan kolagen di bawah kulit. Kadar keupayaan dan tahap pengeluaran Estrogen mempengaruhi pembentukan tubuh badan seseorang wanita baligh (biasanya antara umur 9-21 tahun) Selepas wanita berumur 21 tahun selalunya penghasilan Estrogen dalam tubuh akan berhenti dan ianya akan terhasil sekali dalam ytempoh sebulan.

Pengeluaran Estrogen yang tidak stabil akan menjadikan pertumbuhan bentuk badan menjadi terbantut seperti payudara yang terlalu kecil dan bentuk badan yang tidak menarik. Oleh yang demikian, kandungan Lobata dalam b2up ini dapat membantu merangsang otot-otot pada payudara dan punggung sekaligus membesar dan menganjalkan payudara agar lebih tegang dan menjadikan punggung lebih menarik. Selain daripada itu, B2up juga dapat membantu menegang, menghalus dan mencerahkan kulit wajah serta melambatkan proses kedutan. Selamat mencuba….

Aida - Tanjung Malim, perak.



Monday, September 14, 2009

Air Mata Malam Pertama

Hatiku bercampur baur antara kegembiraan, kesedihan dan kehibaan. Terlalu sukar untuk kugambarkan perasaan hatiku tatkala ini. Sanak saudara duduk mengelilingiku sambil memerhatikan gerak geri seorang lelaki yang berhadapan dengan bapaku serta tuan imam. Hari ini adalah hari yang cukup bermakna bagi diriku. Aku akan diijab kabulkan dengan seorang lelaki yang tidak pernah kukenali; pilihan keluarga. Aku pasrah. Semoga dengan pilihan keluarga ini beserta dengan rahmat Tuhan. Bakal suamiku itu kelihatan tenang mengadap bapaku, bakal bapa mentuanya. Mereka berkata sesuatu yang aku tidak dapat mendengar butir bicaranya. Kemudian beberapa orang mengangguk-angguk. Serentak dengan itu, para hadirin mengangkat tangan mengaminkan doa yang dibacakan lelaki itu.

“Ana dah jadi isteri! ” Bisik sepupuku sewaktu aku menadah tangan. Tidak semena-mena beberapa titis air mata gugur keribaanku. Terselit juga hiba walaupun aku amat gembira. Hiba oleh kerana aku sudah menjadi tanggungjawab suamiku. Keluarga sudah melepaskan tanggungjawab mereka kepada suamiku tatkala ijab kabul. “Ya Allah! Bahagiakanlah hidup kami. Kurniakanlah kami zuriat-zuriat yang menjadi cahaya mata dan penyeri hidup kami nanti.” Doaku perlahan. Aku bertafakur sejenak. Memikirkan statusku sekarang. Aku sudah bergelar isteri. Sudah tentu banyak tanggungjawab yang perlu aku tunaikan pada suamiku dan pada keluarga yang aku dan suamiku bina nanti. “Mampukah aku memikul tanggungjawab ini nanti?” Tiba-tiba sahaja soalan itu berdetik di hati. Kadang-kadang aku rasakan seolah-olah aku tidak dapat melaksanakan tanggungjawab seorang isteri terhadap suami.

“Assalamualaikum!” Sapa suatu suara yang mematikan tafakur tadi. Baru aku perasan, seorang lelaki berdiri betul-betul di hadapanku. Aku masih tidak mampu untuk mendongak, melihat wajahnya itu. Aku berteleku melihat kakinya. Sanak saudara yang tadi bersama-samaku, kini membukakan ruang buat lelaki itu mendekatiku. Aku tambah gementar bila dibiarkan sendirian begini. Tanpa kusangka, dia duduk menghadapku.

“Sayang”..Serunya perlahan. Suaranya itu seolah membelai dan memujuk jiwaku supaya melihat wajahnya. Aku memaksa diriku untuk mengangkat muka, melihat wajahnya. Perlahan-lahan dia mencapai tangan kiriku, lalu disarungkan sebentuk cincin emas bertatahkan zamrud ke jari manisku.

“Abang”.. Seruku perlahan sambil bersalam dan mencium tangan lelaki itu yang telah sah menjadi suamiku. “Ana serahkan diri Ana dan seluruh kehidupan Ana ke pangkuan abang. Ana harap, abang akan terima Ana seadanya ini seikhlas hati abang..”Bisikku perlahan. ” Kita akan sama-sama melayari hidup ini dan akan kita bina keluarga yang bahagia.” Janjinya padaku. Itulah kali pertama aku menemui suamiku itu. Aku tidak pernah melihatnya selain daripada sekeping foto yang telah diberikan emak kepadaku.

Kenduri perkahwinan kami diadakan secara sederhana sahaja. Namun meriah dengan kehadiran sanak saudara terdekat dan sahabat handai yang rapat. Senang sikit, tak payah berpenat lelah. Sibuk juga aku dan suamiku melayani para tetamu yang hadir ke majlis itu. Ramai juga teman-teman suamiku yang datang. Mereka mengucapkan tahniah buat kami berdua. Tak sangka, suamiku punyai ramai kawan. Katanya, kawan-kawan sejak dari universiti lagi. Pada pandanganku, suamiku itu memang seorang yang segak. Berbaju melayu putih sepasang serta bersampin. Aku juga memakai baju pengantin putih. Kami dah berpakat begitu. Aku selalu berdoa pada Tuhan agar Dia kurniakan padaku seorang suami yang dapat membimbing dan menunjukkan aku jalan ketuhanan. Mengasihi aku sebagai seorang isteri. Tidak kuminta harta mahupun pangkat, cukuplah sekadar aku bahagia bersamanya dan dia juga bahagia denganku. Aku juga sering berdoa agar dikurniakan zuriat yang dapat membahagiakan kami.





**********

“Ana, ada perkara penting yang mak dan ayah nak bincangkan dengan Ana”. Ayah memulakan mukadimah bicaranya di suatu petang sewaktu kami minum petang di halaman rumah. Mak hanya diam memerhatikan aku, membiarkan ayah yang memulakan bicaranya.

“Apa dia ayah, mak? Macam penting je” Soalku tanpa menaruh sebarang syak wasangka. “Sebenarnya, kami telah menerima satu pinangan bagi pihak Ana.” “Apa!!!”Pengkhabaran begitu membuatkan aku benar-benar terkejut. Aku masih belum berfikir untuk mendirikan rumah tangga dalam usia begini. Aku mahu mengejar cita-citaku terlebih dahulu. Aku tidak mahu terikat dengan sebarang tanggungjawab sebagai seorang isteri. “Kenapa ayah dan mak tak bincang dengan Ana dulu?” Soalku agak kecewa dengan keputusan mak dan ayah yang membelakangi aku. Sepatutnya mereka berbincang denganku terlebih dulu sebelum membuat sebarang keputusan yang bakal mencorakkan masa depanku.

“Kami tahu apa jawapan yang akan Ana berikan sekiranya kami membincangkan perkara ini dengan Ana. Pastinya Ana akan mengatakan bahawa Ana masih belum bersedia. Sampai bilakah Ana akan berterusan begitu?” Ayah mengemukakan alasannya bertindak demikian. “Sebagai orang tua, kami amat berharap agar anak kesayangan kami akan mendapat seorang suami yang boleh melindungi dan membimbing Ana. “Ujar mak setelah sekian lama membisu. “Apakah Ana fikir mak dan ayah akan duduk senang melihat anak gadisnya berterusan hidup sendirian tanpa penjagaan dari seorang suami? Kami bukan nak lepaskan tanggungjawab kami sebagai orang tua, tapi itulah tanggungjawab orang tua mencarikan seorang suami yang baik untuk anak gadisnya.” Terang ayah lagi.

“Ana..” Seru ayah setelah dia melihat aku mendiamkan diri, menahan rasa. “Percayalah, kami membuat keputusan ini adalah untuk kebaikan Ana sebab kami terlalu sayangkan Ana.”; “Ini cincinnya, pakailah.” Mak meletakkan satu kotak kecil berbaldu di hadapanku. Perasaanku berbaur. Macam-macam yang datang. Berbelah bagi. Apa yang patut aku lakukan sekarang. Sekiranya aku menerima dan bersetuju dengan keputusan mak dan ayah itu, bermakna aku telah membiarkan cita-citaku semakin kabur dan berbalam di hadapan. Namun kiranya aku menolak, bermakna aku telah melukakan hati kedua-dua orang tuaku itu. Orang tua yang telah banyak berjasa dalam hidupku. Tanpa mereka berdua, aku takkan hadir dan mustahil untuk melihat dunia ini. “Ahhhhgggg…”Keluhku sendirian. Aku dalam dilemma. Yang manakah patut aku utamakan? Perasaan sendiri atau perasaan dan harapan mak dan ayah. Aku selalu tewas bila melibatkan perasaan mak dan ayah. Aku terlalu takut untuk melukakan hati mereka. Aku takut hidupku nanti tidak diberkati Tuhan.


Azan maghrib yang berkumandang mengejutkan aku dari lamunan. Dah masuk waktu maghrib rupanya. Masih banyak lagi barang-barang yang belum dikemaskan. Penat juga nak kemaskan semua ni. “Nanti kite kemas lepas ni. Mari solat maghrib dulu.” Ujar ayah padaku. Adik-adik sibuk bentangkan tikar dan sejadah di ruang solat. Begitulah selalunya apabila kami berkumpul. Solat berjemaah adalah saru agenda yang tidak boleh dilupakan. Semua orang telah siap sedia menunggu sewaktu aku keluar dari berwudhuk di bilik air. Aku cepat-cepat mengenakan telekung dan memasuki saf bersama emak, kakak dan adik. Selesai je iqamah, ayah memberikan penghormatan kepada suamiku untuk menjadi imam. Dia kelihatan serba salah dengan permintaan ayah itu. Dia merenung ke arahku. Aku hanya mengangguk sebagai isyarat supaya dia memenuhi permintaan ayah itu. Maka dengan tenang, dia mengangkat takbir. Menjadi imam solat maghrib kami pada malam itu. Betapa hatiku tenang sekali menjadi makmumnya. Dengan bacaan yang jelas dan merdu itu membuatkan aku berasa kagum dengan suamiku itu. Mungkin tepat pilihan ayah dan mak buatku. Bacaannya lancar lagi fasih. Bagaikan seorang arab yang menjadi imam.

“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami terlupa atau tersilap. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Jangan Engkau pikulkan kepada kami apa-apa yang tidak terdaya kami memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.” “Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami daripada isteri dan suami serta zuriat keturunan yang boleh menjadi cahaya mata buat kami dan jadikanlah kami daripada golongan orang-orang yang muttaqin.” Dia membaca doa dengan khusyuk memohon kepada Tuhan setelah selesai solat. Kami bersalaman.

Aku mendekati suamiku sambil menghulurkan tangan. “Bang, maafkan Ana!” Bisikku perlahan sewaktu mencium tangannya. Dia kemudiannya mengucupi dahiku sebagai tanda kasih yang tulus. “Sayang tak ada apa-apa salah dengan abang.” Ujarnya sambil tersenyum merenung wajahku. Selepas berwirid dan berzikir, dia bangun menuju ke halaman rumah. “Abang nak ke mana tu?” Soalku. “Nak kemaskan barang-barang kat bawah tu. Ada sikit lagi.” Jawabnya. “Dah la tu. Rehat jelah. Esok kita boleh sambung lagi.”Aku kesian melihatnya, keletihan. “Betul kata Ana tu Zul. Sambung esok sajalah.” Sampuk ayah yang tiba-tiba mendengar perbualan kami. Emak pun mengangguk menyetujui sarananku itu. “Takpelah ayah, Ana. Sikit aje tu. Kejap je saya buatnya.” Dia masih berkeras sambil berlalu turun ke halaman rumah untuk mengemas beberapa peralatan yang masih lagi berada di bawah khemah. Aku menukar pakaian, kemudian keluar membantu suamiku mengemas barang-barang di halaman rumah. Dia kelihatan asyik tanpa menyedari kehadiranku. Semua barang-barang telah dikemasnya. Aku mencapai kain pengelap dan mula mengelap meja.

“Bila Ana turun?” Soalnya apabila menyedari aku sedang mengelap meja. ” Baru aje. Asyik sangat abang buat kerja sampai tak sedar Ana datang.” “Maafkan abang sayang.” Dia menghampiriku. “Sayang tak marahkan?” Soalnya lagi sambil memeluk pinggangku erat. Aku merenungnya, kemudian mengeleng-ngeleng sebagai tanda aku tak ambil hati pun pasal tu. Dia tersenyum sambil menghadiahkan satu ciuman di pipiku. “Ish..abang ni! Nanti dilihat orang, malu kita.” Rungkutku tersipu-sipu. Nanti malu juga kalau dilihat oleh ahli keluargaku. “Apa nak malu, kan sayang ni isteri abang.” Jawabnya tersenyum. “Tau la, tapi tengok la keadaan dan tempat. Kalau kita berdua saja, lebih dari cium pun Ana bagi.” “Betul ni?”Soal suamiku cepat-cepat. “Ish..Gatal la abang ni!” Dia cuba mengelak dari menjadi mangsa cubitan tanganku. Aku terasa bahagia disayangi begini. Inilah pertama kali dalam hidupku merasai betapa nikmatnya cinta dan kasih sayang seorang kekasih hati yang aku sayangi.

Aku tidak pernah terlibat dengan cinta walaupun semasa aku di universiti dulu. Dan pada tika ini, aku akan menikmatinya selepas perkahwinan. Cinta seorang suami terhadap seorang isteri. Walaupun begitu,masih ada sedikit rasa takut di hatiku. Aku takut aku tidak mampu untuk menunaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Aku takut aku tidak mampu untuk menjadi seorang isteri yang solehah dan mulia dalam hidup suamiku. “Apa yang Ana menungkan ni?” Soalan itu mengejutkan aku dari lamunan. Aku berehat sekejap di atas kerusi batu dalam taman di halaman rumah setelah selesai mengemas barang-barang. “Abang ni, terkejut Ana tau!” Aku buat-buat merajuk. Saja nak menduga bagaimana suamiku memujuk. “Alaa..sayang ni..macam tu pun nak marah.” Usiknya sambil mencubit pipiku. “Nampak gayanya terpaksalah abang tidur bawah katil dengan nyamuk-nyamuk malam ni sebab isteri abang dah merajuk. Kesian kat abang yea!” Aku mula tersenyum dengan kata-kata suamiku itu. Pandai juga suamiku buat lawak nak memujuk aku.

“Sayang…” Seru suamiku sambil merangkul tubuhku. “Sayang nak honeymoon kemana?” Tak terfikir pulak akau pasal honeymoon tu. Aku pun tak ada apa-apa plan atau cadangan pasal tu. “Ana ikut aje ke mana abang nak bawa.” “Kalau abang bawa ke bulan atau bintang, sayang nak ikut ke?” Guraunya. “Banyak ke duit abang nak bayar tambang roket dan nak beli set bajunya nanti?” Soalanku itu membuatkan suamiku pecah ketawa. “Nanti sayang nak berapa orang anak?” Soalnya lagi setelah ketawanya reda. “Abang nak berapa?” Soalku kembali tanpa menjawab soalannya. “Abang nak sebanyak mungkin. Larat ke sayang nanti?” “Ish…abang ni. Abang ingat Ana ni kilang anak ke?” Sekali lagi suamiku ketawa. Nampaknya dia adalah orang yang mudah ketawa. “Takdelah macam tu. Tapi abang suka kalau kita ada anak yang ramai. Sama banyak lelaki dan perempuan.” “Insya Allah, kalau ada rezeki nanti Ana sanggup.” Penjelesanku itu membuatkan suamiku tersenyum gembira. “Ni yang buat abang tambah sayang ni.” Satu lagi kucupan mesra singgah di pipiku. Aku terasa bahagia diperlakukan begitu. Aku punyai suami yang baik dan penyayang. Aku rasa dilindungi.

“Zul, Ana! Jom kita makan dulu!” Suara mak memanggil. “Mari bang! Ana pun dah lapar ni.” Ajakku sambil memimpin tangannya. Kami bangun beriringan masuk ke dalam rumah untuk menghadapi hidangan makan malam. Rasa lapar la juga kerana sejak tadi lagi asyik layan tetamu dan buat kerja aje sampai lupa untuk makan. Seronok sangat dengan kahadiran kawan-kawan rapat serta gembira dianugerahi seorang suami yang baik. Sudah beberapa hari aku asyik memikirkan pasal pertunanganku. Terlalu sukar untuk aku menerimanya. Tambah lagi dengan lelaki yang tidak pernah kukenali. Perkahwinan bukanlah sesuatu yang boleh diambil mudah. Kehidupan yang memerlukan persefahaman sepanjang hidup. Tanpa persefahaman dan tolak ansur, mustahil dua jiwa dan dua hati boleh bersatu dalam menjalani hidup sebagai suami isteri. Tidak sedikit cerita yang aku dengar tentang rumah tangga yang hanya mampu betahan buat seketika atau separuh jalan sahaja. Kemudian pecah berkecai umpama kapal dipukul badai. Berselerak dan bertaburan. Apatah lagi kalau dah dikurniakan anak. Anak-anak akan jadi mangsa keadaan. “Mampukah aku menerima suamiku nanti sepenuh hatiku? Mampukah aku menyediakan seluruh ruang isi hatiku ini buat suamiku itu? Bahagiakah aku bila bersamanya nanti?” Bertalu-talu persoalan demi persoalan menerjah benak fikiranku. Aku rasa amat tertekan dengan keadaan ini. Bukan aku tak fakir pasal rumah tangga, tapi aku masih belum bersedia untuk melaluinya.

“Ya Allah, bantulah aku dalam membuat keputusan. Tunjukkanlah aku jalan penyelesaian. Janganlah Engkau biarkan aku sendirian dalam menentukan masa depan hidupku.” “Ya Allah, aku benar-benar tersepit antara kehendak orang tuaku dan persaan hatiku sendiri. Kiranya ia baik buatku, maka berilah aku redha dalam menerimanya wahai Tuhan. Indahnya kuperhatikan suasana kamarku. Aku sendiri yang menghiasinya. Kamar malam pertamaku bersama seorang lelaki yang bergelar suami. Kamar yang akan menjadi saksi bisu bila mana aku menyerahkan khidmatku pada seorang suami. Kegusaran dan sedikit gentar mula bertandang dalam sanubari. Aku rasa takut sendirian untuk melalui keindahan malam pertama ini. Bagaimanakah akan melayani suamiku nanti? Ketukan pada pintu bilik membuatkan hatiku bertambah gusar. Dari tadi lagi aku hanya duduk di birai katil.

“Masuklah, pintu tak berkunci.” Aku bersuara perlahan. Aku pasti, itu adalah suamiku. Dia masuk, kemudian menutup pintu bilik kami dengan perlahan. Dia kemudiannya menghampiri dan duduk di sisiku. ” Kenapa asyik termenung aje ni? Sayang tak gembirakah bersama abang?” Aku tak menyangka soalan itu yang diajukan oleh suamiku tatkala ketakutan di malam pertama begitu membanjiri jiwaku. Aku hanya mampu mengeleng-ngeleng. Aku sendiri tak tahu apa jawapan yang terlebih baik untuk soalan suamiku itu. “Habis tu apa yang sayang menungkan ni?” Ana takut bang!” Itulah aku rasa jawapan yang tepat bagi menjawab soalannya. Dia memelukku erat sambil membelai rambutku. ” Apa yang nak ditakutkan? Abangkan ada. Abang akan bantu dan tolong sayang. Kita sama-sama bina keluarga kita.” Pujuk suamiku.

” Ana takut Ana tak mampu untuk menjalankan tugas sebagai isteri abang. Ana banyak kelemahan bang. Ana takut nanti Ana akan mengecewakan abang. Ana takut..” Aku tidak sempat untuk meneruskan kata-kataku kerana suamiku telah meletakkan telunjuknya di bibirku tanda tidak membenarkan aku menghabiskan bicaraku. Terkebil-kebil mataku memandangnya.

” Sayang, abang terima sayang sebagai isteri abang seadanya. Abang terima segala kelebihan dan kekurangan yang ada pada sayang. Usahlah sayang risaukan pasal itu. Ok sayang! ” Bisiknya. Aku memeluknya syahdu di atas penerimaannya terhadapku. ” Sayang, abang nak mandi kejap. Badan ni dah rasa macam melekit.” Aku bangun membuka almari pakaian dan mencapai sehelai tuala serta kain pelikat. Kuhulurkan kepadanya dengan penuh kasih sayang. Dia tersenyum kepadaku dan mencium pipiku sebelum berlalu ke bilik air. Kemudian aku terdengar siraman air terjun ke lantai. Malam berarak perlahan. Langit kelihatan gelap pekat tanpa bulan dan bintang. Mungkin sekejap lagi hujan akan mencurah, membasahi bumi yang sudah beberapa hari merindui titis air untuk membajai ketandusannya.





**********


“Ayah, mak! Ana dah buat keputusan.” Beritahuku sewaktu kami sedang berehat di beranda rumah pada suatu hari. Ayah yang sedang membaca akhbar dan emak yang sedang menyulam tiba-tiba memandangku serentak, kemudian berpaling sesama sendiri. ” Keputusan tentang apa?” Soal ayah inginkan kepastian. Mungkin mereka tertanya-tanya keputusan apakah yang telah kubuat. ” Pasal peminangan tu.” Ujarku. Ayah dan emak kembali merenungku. Mereka memberikan perhatian kepada apa yang bakal aku beritahu. Keputusan yang telah kubuat setelah berfikir baik dan buruknya. Keputusan yang bakal menentukan masa depan arah perjalanan hidupku. ” Kiranya ini takdir Tuhan, maka Ana redha dengan jodoh yang ayah dan emak pilih.” Terasa pilu sekali hatiku sewaktu meluahkannya. Ada sedikit titis jernih jatuh ke riba. Aku mengesatnya dengan hujung jari. Emak bangun dan memelukku. Aku tidak tahu apakah ertinya pelukan emak itu. Pelukan gembira oleh kerana aku menerima pilihan mereka atau pelukan untuk menenangkan jiwaku yang sedang berkecamuk dan sedih ini? Hanya emak yang tahu hakikatnya.

” Syukurlah, moga Ana bahagia nanti.” Ucap ayah padaku. Aku terpaksa berkorban demi untuk melihat senyuman di bibir ayah dan emak walaupun hatiku sendiri terpaksa menangis. Tapi adalah terlebih baik bagiku memakan hatiku sendiri daripada memakan hati orang tua ku. “Nanti mak kenalkan dia pada Ana.” Ujar emak sambil tersenyum kerana keputusanku memihak kepada mereka. ” Tak payahlah mak. Kenalkan pada Ana di hari perkahwinan tu aje.” Aku rasa lebih baik demikian kerana selepas ijab Kabul aku sudah tidak punyai pilihan lain selain daripada menerima walaupun dengan terpaksa lelaki pilihan ayah dan emak ku itu sebagai suamiku. Aku tidak mahu pertemuan sebelum ijab kabul nanti akan menyebabkan aku berbelah bagi dengan keputusan yang telah aku buat. ” Kenapa pula macam tu? Kan lebih baik kalau Ana berkenalan dahulu dengannya.” Ayah mempersoalkan keputusanku itu. ” Ana telah memenuhi kehendak ayah dan mak dengan menerima pilihan ayah dan mak. Tak bolehkah ayah dan mak memenuhi permintaan dan kehendak Ana pula?” Aku berlalu meninggalkan mereka dalam keadaan tercengang dengan permintaan ku itu.





**********


Aku siapkan kamar tidur seadanya. Aku letakkan pakaian persalinan buat suamiku di atas katil. Aku menunggunya keluar dari bilik air. Aku sendiri telah bersiap-siap menukar pakaian malam menanti suamiku itu dengan penuh debaran. Kedengaran pintu bilik air dibuka. Dia keluar sambil tersenyum ke arahku. ” Sayang, boleh tak ambilkan abang segelas air. Dahagalah.” Pintanya sambil mengelap-ngelap badannya dengan tuala di tangan. ” Baik bang. Bang, ni baju abang.” Ujarku sambil bangun untuk ke dapur. Sewaktu aku keluar, lampu di ruang tamu semuanya telah dipadamkan. Kulihat jam dah dekat pukul 1 pagi. ” Patutlah.” Bisik hatiku. Aku meneruskan langkahku ke dapur dalam smar-samar cahaya bilik yang masih lagi terpasang. Kupenuhkan labu sayung dengan air masak dan ku capai sebiji gelas. Aku membawa kedua-duanya menuju ke bilik. Suasana malam agak sunyi. Tiada bunyi cengkerik atau cacing tanah. Cuma kat luar sana kadang-kadang langit kelihatan cerah diterangi cahaya kilat memancar. Malam yang pekat bakal mencurahkan hujan. Sewaktu aku melangkah masuk ke bilik, kelihatan suamiku sedang khusyuk berdoa atas sejadah. Mulutnya terkumat kamit tanpa kutahu butir bicaranya. Kutuangkan air kedalam gelas dan kuletakkan atas meja menanti suamiku selesai berdoa. Kemudian dia bangun menghampiriku. Aku menghulurkan gelas air kepadanya.

“Bang….”Seruku. “Ada apa sayang?” Soalnya apabila melihat aku tersipu-sipu kearahnya. “Malam ni abang nak…..nak…..”Agak segan untuk kuteruskan pertanyaan itu. Suamiku masih lagi menanti persoalan yang kutanya… ” Nak apa sayang?” Soalnya lagi sambil tersenyum. “Ah..abang ni…”Aku malu sendirian apabila melihat suamiku seolah-olah dapat membaca fikiranku. “Ya, abang nak sayang layan abang malam ni. Boleh tak?” Bisiknya ketelingaku. Aku hanya mampu mengangguk-angguk tanda bersedia untuk melayani segala kehendak dan kemahuannya. Aku cuba untuk mempersiapkan diri sebagai seorang isteri yang mampu menyediakan dan memenuhi segala keperluan dan kemahuan suamiku itu.

“Assalamualaikum, wahai pintu rahmat!” Bisik suamiku. ” Waalaikumussalam wahai tuan pemilik yang mulia.” Jawabku. Malam yang gelap kehitaman itu kulaluinya bertemankan seorang lelaki yang telah kuserahkan kepadanya seluruh jiwa dan ragaku ke dalam tangannya. Dia berhak segala-galanya keatasku. Sebagai seorang isteri, aku mesti sentiasa patuh kepada segala arahan dan suruhannya selagi mana ia tidak bercanggah dengan ketetapan Tuhan dan Rasul. Pertama kali kulalui dalam hidupku, malam bersama seorang lelaki yang telah dihalalkan aku keatasnya. Aku umpama ladang dan suamiku itu adalah peladang. Ia berhak mendatangiku mengikut sekehendak hatinya. Aku telah membaca beberapa buah buku tentang alam perkahwinan, rumahtangga dan tanggungjawab seorang isteri apabila aku menerima pilihan emak dan abah terhadapku. Aku cuba untuk mempraktikkannya selagi aku termampu untuk melakukannya. Aku cuba menjadi yang terbaik bagi suamiku. Aku ingin suamiku bahagia bersamaku. Aku ingin menjadi permaisuri yang bertahta di hati dan jiwanya sepanjang usia hayatnya.

Rasulullah bersabda: “Sebaik-baik isteri itu ialah yang dapat menenangkan kamu apabila kamu melihatnya dan taat kepada kamu apabila kamu perintah dan memelihara dirinya dan menjaga hartamu apabila kamu tiada.” Rasulullah bersabda: “Setiap wanita itu adalah pengurus sebuah rumahtangga suaminya dan akan ditanyakan hal urusan itu.” Rasulullah bersabda: “Isteri yang mulia ini merupakan sesuatu yang terbaik di antara segala yang bermanfaat di dunia.” Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya wanita yang baik itu adalah wanita yang beranak, besar cintanya, pemegang rahsia, berjiwa kesatria terhadap keluarganya, patuh terhadap suaminya, pesolek bagi suaminya, menjaga diri terhadap lelaki lain, taat kepada ucapan suaminya dan perintahnya, dan apabila bersendirian dengan suaminya, dia pasrahkan dirinya kepada kehendak suaminya itu.”

Sesungguhnya perkahwinan ataupun rumahtangga itu bukanlah sesuatu yang boleh dipandang remeh atau yang boleh dipermain-mainkan. Ia adalah suatu ikatan yang menghalalkan yang haram sebelumnya. Ia memerlukan persefahaman, tolak ansur, saling mempercayai, tolong-menolong, kasih mengasihi seikhlas hati dan sebagainya. Tanpa itu semua, mana bisa dua jiwa yang berlainan sifat dan sikap mampu mengharungi sebuah kehidupan yang penuh dengan dugaan ini bersama-sama. Ia amat mustahil sekali.

Maka seharusnya kita perlu mempersiapkan diri sebelum memasuki gerbang perkahwinan dengan pelbagai ilmu. Ilmu kekeluargaan, ilmu keibu bapaan, psikologi kanak-kanak dan sebagainya. Jangan cuba untuk menghampirinya selagi mana kita belum benar-benar bersedia untuk menghadapinya. Jangan kita fikirkan tentang nafsu semata-mata. Fikirkan sama tentang tanggungjawab yang bakal kita pikul nanti. Tanggungjawab sebagai seorang suami ataupun isteri, tanggungjawab sebagai seorang bapa ataupun ibu. Mampukah kita semua memenuhi atau menunaikan tanggungjawab dan tuntutan itu. Kita pastinya akan dipersoalkan tentang pertanggungjawaban itu. Sama ada di dunia mahaupun di hadapan Tuhan nanti. Kerana tanggungjawab itu adalah amanah yang perlu ditunaikan oleh setiap orang. Bunyi batuk yang berlarutan menyebabkan aku tersedar dari tidur istimewaku malam ini. Sewaktu aku membuka mata, aku lihat suamiku sedang bersimpuh diatas sejadah.

Dia mengurut-urut dadanya menahan batuk. Aku bingkas bangun, turun dari katil dan menghampirinya. “Abang tak apa-apa?” Soalku risau dengan keadaannya. Aku mula risau, takut-takut suamiku itu mempunyai penyakit-penyakit tertentu yang tidak aku ketahui. “Abang ok je. Mungkin sejuk sikit kot.”Jelasnya. Mungkin juga. Hawa dinihari itu sejuk sebab hujan masih lagi bergerimis selepas mencurah lebat semalam. “Pergilah mandi, ayah dan semua orang sedang menunggu kita untuk berjemaah di luar tu.” Arah suamiku sambil tersenyum merenungku dengan pijama itu. Aku malu sendirian bila mata suamiku menyorot memerhati seluruh tubuhku itu. “Nakallah abang ni.” Aku bangun mencapai tuala dan terus ke bilik air untuk mandi. Aku masih lagi terdengar batuk-batuk dari luar. Ayah mahu suamiku mengimami solat subuh itu, tapi suamiku menolak dengan alasan dia batuk-batuk dan tak berapa sihat. Namun ayah masih berkeras, maka terpaksalah dia menjadi imam. Kesian aku melihatnya. Bacaannya tidak selancar semalam. Banyak tersangkut dan terpaksa berhenti atau mengulanginya kerana asyik batuk-batuk sahaja. Aku mula risau lagi dengan keadaan begitu. Selepas beriwirid pendek, dia membacakan doa dengan perlahan tapi masih boleh didengari oleh semua ahli keluargaku.

Aku lihat muka suamiku agak kepucatan. “Kenapa ni bang?” Soalku sewaktu bersalaman dengannya. ” Entahlah, abang rasa kurang sihat sikit pagi ni..” “Zul sakit ke?” Tanya ayah. “Takdelah, cuma kurang sihat sikit. Mungkin sebab cuaca kot.”Jawabnya. “Elok makan ubat, nanti takut melarat pulak.” Sampuk mak. “Nanti Ana ambilkan ubat.” Aku bangun ke dapur untuk mengambil ubat dalam rak ubat. Ubat-ubatan asas sentiasa tersimpan dalm rak ubat di rumahku. Ini bagi memudahkan bagi tujuan rawatan segera kalau ada apa-apa berlaku. Aku ambil sebotol ubat batuk dan segelas air. Suamiku sudah masuk ke bilik. Batuknya agak berkurangan sedikit dari tadi. Mungkin betul juga ia ada kaitan dengan keadaan cuaca yang sejuk. Dia menghirup sirap batuk yang kusuapkan. “Terima kasih.” Ucapnya perlahan. Aku angguk. “Abang berehatlah.” Ujarku sambil membaringkan badannya ke atas tilam.

“Abang minta maaf kerana menyusahkan sayang.” ” Kenapa pula abang cakap macam tu. Sikit pun Ana tak rasa susah.” “Abang tahu sayang susah hati tengok abang begini. Sepatutnya hari pertama begini, abang kena membahagiakan sayang. Tapi abang minta maaf sebab keadaan abang tak mengizinkan.” “Dahla tu bang. Ana isteri abang. Ana sentiasa bersedia berkhidmat untuk abang tanpa sedikit pun rasa susah.”Pujukku walaupun sebenarnya hatiku memang runsing dengan keadaannya. “Walau apapun yang berlaku, abang tetap sayang dan cintakan sayang. Sayanglah satu-satunya buah hati abang.” Sambung suamiku tanpa menghiraukan nasihatku supaya dia berehat saja. Entah kenapa tiba-tiba sahaja hatiku dilanda kesedihan. Entah darimana ia berputik. “Abang minta maaf atas segalanya. Sayang maafkan abang yea” “Abang nak tidur dulu. Mengantuk rasanya.” Ujarnya perlahan. “Abang tidurlah.” Aku menarik selimut untuk menyelimutinya. Aku menciumi dahinya. Sekejap sahaja dia terlena selepas mulutnya terkumat kamit membacakan sesuatu. Aku memerhatikan suamiku buat seketika. Tidurnya kelihatan tenang dengan susunan nafas yang teratur. Aku suka melihat wajahnya yang memberikan ketenangan buatku. Wajahnya yang agak bersih dihiasi dengan kumis dan jambang yang nipis dan terjaga.

Aku berdoa dan berharap agar kurniaan Tuhan ini akan berkekalan bersamaku hingga ke akhir hayat. Namun segala-galanya telah ditentukan Tuhan. Hidup, mati, rezeki, baik dan buruk seseorang hamba itu telah ditentukan Tuhan semenjak ia berada dalam kandungan ibunya lagi. Maka aku sebagai seorang hamba yang lemah terpaksa menerima segala kehendaknya dengan redha dan tenang. Siapa tahu, rupa-rupanya itulah hari pertama dan terakhir aku bersama suamiku yang baru aku kenali itu. Aku hanya mengenalinya seketika sahaja, namun dia telah meninggalkan aku buat selama-lamanya. Aku belum sempat untuk menjalankan tugasan sebagai isteri dengan sepenuhnya. Apalagi yang dapat aku lakukan. Patutlah dia asyik memohon maaf dariku. Sewaktu aku ingin mengejutkannya untuk bersarapan, berkali-kali aku cuba memanggil namanya. Namun dia masih tak menjawab. Aku menggoncang tubuhnya, tetapi tetap tak ada respon. Aku sentuh tangannya, sejuk. Aku memeriksa nadi dan denyutan jantungnya. Senyap! Air mataku terus je mengalir tanpa dapat ditahan lagi. Menangisi kepergian seorang suami. Aku tersedu-sedu sewaktu semua ahli keluarga masuk kebilik untuk melihat apa yang berlaku setelah terlalu lama aku cuba mengejutkan suamiku itu. Tapi rupanya hanyalah jasad yang terbujur kaku.




**********


” Sudahlah Ana, bersyukurlah kerana masih ada lagi pusaka tinggalannya buat Ana.” Pujuk emak. Aku hanya mampu tersenyum dengan pujukan emak itu sambil memandang wajah seorang bayi lelaki yang sedang nyenyak tidur disebelahku. Itulah takdir Tuhan, malam pertama yang telah membuahkan hasil. Walaupun hanya pertama, tapi itulah panglima yang menang dalam pertarungan bagi menduduki rahimku ini. Hari ini, zuriat suamiku itu telah menjenguk dunia ini. Satu-satunya pusaka yang tidak ada nilai buatku selain sebuah rumah yang telah diwasiatkan oleh suamiku buatku. Ya Allah, tempatkanlah rohnya bersama golongan yang soleh. Ya Allah, rahmatilah anakku ini. Jadikanlah dia umpama bapanya yang sentiasa taat kepadamu. Jadikanlah ia berjasa kepada perjuangan dalam menegakkan agamamu. Jadikanlah ia sebagai permata yang membahagiakan aku dan seluruh keluargaku.

Mengalami alahan hamil yang teruk

Mengalami alahan hamil yang teruk

Saya kini mengandung anak kedua dan mengalami alahan yang teruk. Badan saya menjadi lemah, tidak bermaya, berat badan menurun kerana setiap kali saya makan saya akan muntah semula. Justeru itu, saya indin mengetahui produk dnavechee yang boleh membantu mengatasi masalah ini?
JAWAPAN

Tahniah kerana menanti kehadiran orang baru. Puan tidak perlu risau kerana produk Aiedil dapat membantu mengatasi masalah puan. Untuk pengetahuan puan kandungan bahan yang terdiri daripada kurma, madu, kismis, buah tin yang terdapat dalam Aiedil adalah salah satu penawar yang dapat membantu mengurangkan dan menghilangkan masalah puan.

Campuran penawar tersebut dapat membantu menghilangkan keletihan, membekal tenaga dan meningkatkan kesihatan, mengawal berat badan dan mencerdaskan minda bukan sahajakepada puan malahan kepada bayi yang dikandung. Selain itu, ia juga dapat membantu sistem pelawasan, merangsang kecantikan kulit dan melancarkan sistem dalaman. Oleh itu saya mengesyorkan puan mengamalkan pengambilan Aiedil sehingga puan bersalin dan sewaktu di dalam tempoh berpantang kerana Aiedil juga boleh membantu menyembuhkan masalah dalaman semasa melahirkan.

Nazirah Fasha Fauzi
Balik Pulau, Penang

INGINKAN BERAT BADAN IDEAL -DNHANS

INGINKAN BERAT BADAN IDEAL

Saya berumur dalam linkungan 30an, sebelum ini mengalami masalah berat badan berlebihan. Selepas berdiet dan melakukan senaman masalah tersebut telah dapat saaya atasi. Bagaimanapun, kini saya berhadapan dengan masalah baru pula, badan saya terlalu kurus, malahan kulit jari-jari saya mengecut dan berkedut seolah-olah saya telalu berusia. Bagaimanakah produk dnavechee dapat membantu saya mengatasi masalah ini?

Jawapan..

Persekitaran , pemakanan dan gaya hidup banyak mempengaruhi kesihatan masyarakat kita hari ini. Kurang berdiet atau kurang menjaga pemakanan akan menyebabkan kita berisiko dengan masalah kegemukan dan obesity. Begitu juga jika terlebih diet menjadikan kita terlalu kurus dan cengkung malah kelihatan lebih tua daripada usia.
Dnhans makanan tambahan untuk semua peringkat usia dan jantina. Gandingan protein, elastin dan kolagen yang terdapat didalamnya mampu memberi berat badan yang ideal bersesuaian kepada penggunanya. Selain membaikpulih keremajaan kulit, menjadikan kulit tegang, cantik dan halus. Ia juga membantu meningkatkan sistem dalaman, meningkatkan daya ingatan, memulihara masalah dalaman dan kulit bermasalah. Jadikan Dnhans makanan tambahan pilihan untuk anda sekeluarga.




Thursday, September 10, 2009

Kunci Kehebatan Diri Anda

Ketahui di mana pusat kehebatan anda.
Satu rahsia yang dibongkarkan.
Mesti baca!
Sumber utama JANAKUASA KEHEBATAN ANDA!!!!


Setiap dari kita sentiasa mencari-cari di mana terletak kekuatan diri.

Sebagai bandingan sesuatu peralatan elektrik atau mesin ada yang meghidupkannya. Iaitu suis atau starter . Dengan memetik suis ,lampu akan bernyala dan enjin akan dihidupkan.

Di mana terletaknya suis bagi kuasa kehebatan manusia. Ia adalah di HATI SANUBARI setiap orang. Sumber kuasa utama adalah di hati. Keyakinan, kepercayaan dan keimanan seseorang adalah terletak di hati.Maka hatilah suis yang akan menjana kehebatan manusia.

Petik sahaja suis di hati anda, tentang apa sahaja keinginan anda . Maka segala tenaga dari setiap getaran sel yang berputar lawan jam iaitu 100 000 km per saat dari diri kita akan pantas menuju kepada kehendak yang membara di hati seseorang.

Setelah suis dah dipetik ia akan menghasilkan tenaga yang maha hebat. Suis ini bermula dengan niat yang dibentuk dalam diri seseorang. Niat adalah seperti tangan yang memetik suis tersebut.

Bagaimana untuk memastikan tenaga ini berkekalan supaya apa yang diniatkan (MATLAMAT) dapat dicapai?

Ianya adalah melalui ikrar yang diulang-ulang pada setiap hari. Kaedah ini telah diamalkan sewaktu kita menunaikan sembahyang 5 waktu. Iaitu semasa doa iftitah kita sering menyebut



Sesungguhnya solatku, ibadahku, Hidupku dan matiku kerana Allah
Tuhan seluruh semesta alam.


Janji ikrar ini sentiasa kita perbaharui setiap solat 5 waktu sehari semalam. Begitu indah sekali ajaran Islam yang mengajar kita untuk mencapai setiap kejayaan perlu ada JANJI DIRI untuk memastikan kekuatan rohani bagi mencapai sesuatu matlamat.

Jadi apa sahaja keinginan anda selagi tidak melanggar syarak, maka pastikan anda sentiasa melafazkan ikrar untuk mencetuskan tenaga maha hebat yang dibekalkan dalam diri anda. Janji diri akan melahirkan kekuatan dan kemantapan hati yang menjadikan anda lebih TABAH (persistence) dalam menempuh apa jua rintangan.

Misalnya anda ingin menjadi seorang penceramah yang hebat maka sentiasa ulangkan perkataan ” Saya janji akan pastikan diri saya akan menjadi penceramah nombor satu di Malaysia” katakan dengan tegas dan sepenuh jiwa raga dan sentiasa diulang-ulangkan paling kurang 5 kali sehari. InsyaAllah , saya amat yakin anda akan berjaya.

Multi Cream



Multi Cream

Hapuskan Lemak Bawah Dagu, Lengan, Pinggul dan Peha Anda Dengan Multi Cream secara efektif

Lain lain Keistimewaan

Membantu memecahkan lemak
Melangsingkan badan
Menghilangkan selulit
Kembung perut
Memulihkan sengal sengal badan dan sakit sendi
Melegakan sakit gigi dan sengatan bisa
sakit kepala dan migrain
tiroid
sakit perut dan senggugut
sembelit
mengecutkan jerawat
melecur
baik untuk tujuan mengurut
untuk kecilkan anggota badan yang berlemak. Sapu ditempat yang diperlukan dan gosok sehingga meresap ke dalam kulit dan untuk kesan yang lebih baik, elakkan terkena air selama 6 jam.

Pn. Rashidah
Saya mempunyai 3 anak dan berusia 40 tahun. Saya mengalami masalah parut rekahan pada betis, paha dan perut selepas bersalin yang sangat teruk. Saya telah mencuba pelbagai krim dan masih tidak berkurangan. Saya mengetahui tentang Multi Cream daripada kakak ipar saya dan telah mengambil keputusan untuk mencubanya dan menggunakannya dengan sabar. Alhamdulillah kesan rekahan semakin pudar dan saya terus menggunakannya sehingga pulih sepenuhnya.

HARGA
WM: RM 45.00
EM: RM 51.80

PROMOSI RM 40.00
RM 70.00 utk 2 tiub
(POS LAJU FREE)


CARA PEMBAYARAN

LE-LUCKY



LE-LUCKY



Minuman berfungsi yang berkhasiat dengan adunan istimewa untuk lelaki yang berupaya membantu pemulihan kelakian anda. Demi menjamin keberkesanannya. Ia dihasilkan daripada sumber herba terpilih bagi membantu lelaki yang mempunyai masalah berkaitan 'Kehidupan Seksual' mereka. Kesannya dapat dirasai bergantung kepada kesihatan individu tersebut.


Keistimewaan


Memulihkan tenaga dengan cepat

Membantu masalah kurang darah

Mempercepatkan pemulihan luka

Mencerdaskan otak

Meningkatkan daya tahan tubuh badan

Membantu merawat cirit-birit

Membantu keseimbangan hormon

Membantu memperbanyakkan air mani

Menguatkan alat kelamin

Menambah kenikmatan dalam perhubungan

Meningkatkan daya berahi seksual



TESTIMONI

En. Kamal

Sebelum ini saya , mengalami sakit sendi dan lenguh-lenguh. Setelah mengetahui tentang produk Le'Lucky, saya berusaha mendapatkannya. Memang ternyata Le'Lucky dapat memberi manfaat pada diri saya.Walaupun baru sebotol saya mengambilnya, saya dapat rasai perbezaannya, saya lebih cergas,sakit sengal sendi beransur hilang dan bangun pagi terasa lebih ceria. Mood untuk bersama isteri pula datang dengan sendirinya berbanding dulu yang hambar.



HARGA

WM RM 48.80

EM RM 55.50



HARGA PROMOSI

sebotol RM 40.00

2 botol RM75.00

3 botol RM105.00


(POS LAJU FREE)

Wednesday, September 9, 2009

SECRET OIL



SECRET OIL


Alamilah kepuasan yang menakjubkan

Secret Oil dicipta dari ekstrak Radix Eurycoma Logifolia (Tongkat Ali), Rhizoma Smilax Mysotiflora (Ubi Jaga) dan herba terpilih lain untuk lelaki sensasi yang ingin memuaskan pasangannya. Minyak ini diadun dengan ekstrak ramuan herba semulajadi yang membantu setiap lelaki menjadi lelaki yang sejati.


KEISTIMEWAAN SECRET OIL

Membantu mendapatkan saiz zakar yang ideal, keras dan tahan lama.
Melambatkan ejakulsi,
Merawat mati pucuk
Meningkatkan rasa ghairah.
Menambah nikmat ketika berjimak
Sesuai untuk melegakan lemah anggota badan dan alat sulit.
Tiada kesan sampingan dan penggunaan yang kerap akan merasai perubahan dengan lebih cepat dan ketara.

Mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia: MAL 07050984TC


HARGA

WM RM 28.50

EM RM 30.50

(POS LAJU FREE)

SECRET POWDER



SECRET POWDER


Rahsia turun temurun dari satu generasi ke generasi keluarga tentang rumusan 100% herba-herba terpilih seperti Buah Pelaga, Manjakani, Akar Serapat, Akar Selasih dan pelbagai herba lain diadun secara rahsia terbukti khasiatnya berkesan untuk kebahagiaan rumahtangga. Ia mampu meningkatkan kesihatan dalaman wanita. Paling utama ia sangat berkesan untuk membina keyakinan diri.

Keistimewaan secret powder

Mengetatkan faraj

Menghilangkan kegatalan

Mencegah keputihan

Mencegah lendir/air berlebihan

Menghilangkan bau

Memberi kelazatan jimak


Harga

WM : RM 28.50

EM : RM 30.50


POS LAJU PERCUMA

Tuesday, September 8, 2009

TESTIMONI LASINDAH CAFE




TESTIMONI LASINDAH CAFE

Testimoni 1


Aida Aris - Pelakon

Saya bukanlah penggemar kopi kerana saya asalah pengidap migrain, tetapi bila saya berjumpa dengan Pn Azlina, dan bila beliau mengatakan beliau juga adalah pengidap migrain yang teruk, beliau meminta saya untuk mencuba LASINDAH CAFE. Dan akhirnya, setelah masuk kotak yang ketiga saya bukan sahaja tidak mengalami migrain, malah saya dapati perjalanan haid saya teratur dan tidak mengalami kesakitan dan sewaktu shooting saya tidak cepat letih dan kadang kadang saya terlupa yang saya belum bersarapan atau makan tengah hari. Rasanya memang berbeza dari kopi kopi yang lain dan saya rasa adalah tidak rugi jika anda mencuba LASINDAH CAFE sekarang.

Testimoni 2

Pn. Aminah

Dulu saya mengalami masalah berat badan, senak pada bahagian perut dan sukar membuang air besar. Selepas saya mencuba Lasindah Cafe, Alhamdulillah saya tidak lagi mengalami masalah-masalah berikut malah saya dapati perut saya yang buncit kini kempis. Kini saya dan seisi keluarga meminum Lasindah Cafe dan mengamalkannya setiap hari.

Testimoni 3

En. Mokhtar

Selepas saya mengambil Lasindah Cafe, saya mendapati perubahan mendadak terhadap tahap kecergasan saya. Pada waktu siang saya tidak lagi merasa letih terutama lepas makan tengahari dan bila saya bangun dari tidur, saya akan rasa lebih segar. Saya dapat melakukan lebih banyak kerja-kerja berfaedah sekarang tanpa rasa tertekan. Saya amat syorkan Lasindah Cafe keluaran Dnavechee ini.


Testimoni 4

Ustaz Shafie

Saya penggemar kopi, semua jenis kopi saya dah cuba. Suatu hari anak saya membawa pulang sekotak kopi dan saya mencubanya. Terasa kelainan, rasanya lebih sedap daripada kopi-kopi yang saya minum sebelum ini. Lebih menakjubkan lagi dalam masa lebih kurang setengah jam, saya mula sendawa dan keluar angin. Alhamdulillah kopi yang dinamakan Lasindah Cafe™ terasa kelainan dan tersimpan kehebatan.


Lasindah Cafe





Anda gemuk? perut buncit? Lupakan..... jom kita minum Lasindah Cafe sambil melangsingkan badan.

Lasindah Cafe adalah minuman berkhasiat bukan sekadar kopi. Selain dari keenakan dan kesegarannya. Lasindah Cafe berbeza dan mempunyai lebih potensi jika dibandingkan dengan kopi kopi yang ada dipasaran. Harga yang dibayar adalah satu harga untuk "nilainya".

Cuba dan rasailah keenakannya, pasti anda terus menggemarinya.

Lasindah Cafe adalah produk minuman bernutrisi yang bermutu tinggi berasaskan kopi terpilih (Arabica). Selain itu ianya juga diadun dari campuran berkhasiat seperti serat (fibre), beras yis merah dan herba terpilih yang dapat membantu:

Lasindah Cafe

Mengempiskan perut
Melancarkan peredaran darah
Membekalkan tenaga
Meningkatkan metabolisma badan
Memelihara kecantikan kulit
Mengekalkan tubuh yang langsing
Memecah lemak
Mencegah sembelit
Mengawal paras gula dalam darah
Merendahkan kolestrol
Membuang angin dalam badan
Melegakan sengal sengal badan
Membantu menyerap nutrien yang diperlukan
Membantu meningkatkan tenaga seksual
Mengeratkan hubungan suami isteri

HARGA
WM: RM 28.80
EM: RM 32.00

PROMOSI
2 kotak RM50.00
3 kotak RM65.00
(POS LAJU FREE)

Testimoni Dn Hans

Testimoni Dn Hans

Memberi tenaga tambahan dan kecantikan semulajadi

Walaupun baru 6 bulan menggunakan produk dnhans, namun banyak perubahan telah saya alami. Masalah kulit wajah kian berkurangan, pori-pori mula mengecil, kulit semakin halus malahan is turut meratakan tonasi wajah. Selain itu juga ia mengimbangi sistem dalaman serta memberi tenaga tambahan buat saya yang selalu kepenatan setelah seharian di lokasi.

MARISSA
Pelakon Drama Jelatang, TV3.

TESTIMONI

Kembalikan penglihatan yang kabur


Peningkatan usia selain menjadikan kulit mengendur, is turut memberi kesan kepada penglihatan dan pendengaran saya. Lewat usia 60an mata saya semakin kabur malahan terpaksa menggunakan cermin mata setiap kali ingin membaca. Anak telah menghadiahkan Dnhans pada hari ulangtahun saya 3tahun lepas. Sejak itu, setiap bulan saya dibekalkan oleh anak tersayang dnhans. Alhamdulillah, perubahan benar-benar saya rasai. Kini tanpa cermin mata pun saya boleh membaca, kulit yang kendur kembali tegang dan halus, badan terasa sihat dan segar.

Pn. Sabariah Yusoff


Merawat luka dan parut melecur

Setahun lalu, sebelah tangan saya bahagian kiri dari bahu ke hujung jari luka dan melecur dengan teruk akibat tertumpah minyak panas. Kesannya cukup ketara sekali kerana ia meninggalkan parut yang menakutkan sehingga saya terpaksa berhenti kerja akibat malu untuk berhadapan dengan orang luar. Saya hamper berputus asa kerana pelbagai produk telah digunakan untuk menghilangkan kecacatan tersebut namun tidak berjaya. Seorang kenalan lamamemperkenalkan saya dengan Dnhans. Beberapa bulan kemudian saya menyedari bahawa kesan parut semakin hilang malah kulit saya menjadi lembut dan gebu. Selain itu juga ia turut menghilangkan masalah lain seperti bintik-bintik hitam, jerawat dan lebam di bawah mata. Nyata Dnhans telah mengembalikan keyakinan pada saya untuk berhadapan dengan masyarakat luar. Terima kasih Dnhans.

Pn. Yusnita Ahmad Fauzi

Thursday, September 3, 2009

6 Tips Cara Sehat Berpuasa

1. Jangan Tinggalkan Sahur
Sahur merupakan salah satu rangkaian dalam ibadah puasa Ramadhan yang sangat disarankan, dalam sebuah Hadist disebutkan bahwa "Bersabda Rasulullah SAW: "Sahurlah kamu, karena dalam sahur itu terdapat berkah yang besar". Kenapa sahur penting bagi kita yang menjalankan puasa?, Saat menjalankan puasa tubuh kita tidak mendapatkan asupan gizi kurang lebih selama 14 jam. Untuk itu supaya tubuh dapat menjalankan fungsi dengan baik, sel-sel tubuh membutuhkan gizi dan energi dalam jumlah cukup. Untuk menu sahur sebaiknya pilih makanan berserat dan berprotein tinggi, tapi hindari terlalu banyak mengkonsumsi makanan yang manis-manis.

Banyak makan makanan manis disaat sahur akan membuat Anda cepat lapar di siang hari. Makanan manis membuat tubuh bereaksi melepaskan insulin secara cepat, insulin berfungsi memasukkan gula dari dalam darah ke dalam sel-sel tubuh dan digunakan sebagai sumber energi. Sedangkan makan makanan berserat membuat proses pencernaan lebih lambat dan membantu insulin dikeluarkan secara bertahap. Untuk membuat energi dari sahur tahan lama, bersahurlah lebih akhir saat mendekati imsak.

2. Jangan Tunda Berbuka
Setelah seharian menahan lapar dan dahaga tentunya energi kita kurang, untuk memulihkan energi kembali, saat berbuka makanlah karbohidrat sederhana yang terdapat dalam makanan manis. Makanan yang mengandung gula mengembalikan secara instant energi kita yang terkuras seharian. Tetapi usahakan menghindari minum ais atau yang bersoda, karena jenis minuman ini dapat membuat pencernaan tak berfungsi secara normal.

3. Makanlah Secara Bertahap
Biasanya begitu mendengar azan magrib, tanpa tunggu lagi kita langsung makan habis hidangan yang disediakan diatas meja. Ini bukanlah pola yang bagus untuk kesehatan, setelah seharian perut kita tak terisi dan organ cerna beristirahat, sebaiknya jangan langsung makan hidangan dalam jumlah besar. Saat tiba waktu berbuka makan makanan manis, seperti kurma, atau minum teh hangat, rehat sebentar Anda gunakan waktu itu untuk menjalankan sholat magrib sambil memberi waktu organ cerna kita menyesuaikan. Baru setelah sholat Anda dapat lanjutkan kembali makan makanan yang lebih berat seperti nasi dan lauk-pauknya. Dan setelah Tarawih dilanjutkan lagi dengan sesi makan kecil.

4. Jangan Tinggalkan Olahraga
Menjalankan puasa bukan berarti berhenti total berolahraga. Justru aktiviti fizikal tetap diperlukan untuk menjaga kelancaran peredaran darah agar kita tidak mudah tidak bermaya. Namun untuk urusan ini pilih olahraga ringan yang tak memerlukan energi berlebih, seperti lari-lari kecil atau jalan kaki. Sebaiknya lakukan olahraga menjelang waktu berbuka. Tarawih selain ibadah juga sebagai saranan menjaga kebugaran jasmani karena saat melakukan sholat tarawih sama dengan membakar kalori.

5. Minum Cukup Air
Air merupakan zat yang sangat dibutuhkan tubuh. Lebih dari 60 % tubuh kita terdiri dari air. Untuk menjalankan fungsinya dengan baik setiap organ tubuh kita memerlukan air. Tanpa air yang cukup tubuh akan mengalami gangguan. Untuk itu perbanyak minum air untuk simpanan dalam tubuh supaya semua organ berfungsi dengan baik. Yang disebut air disini bukan hanya berupa air putih. Supaya keperluan tubuh tercukupi, aturlah agar Anda minum lapan gelas air sebelum menjalani puasa esok hari. Atau kiraan mudah setiap 25kg berat kita memerlukan 1 liter air.

6. Kendalikan Emosi
Rasulallah bersabda bahwa puasa itu bukan hanya menahan lapar dan dahaga tetapi juga menahan nafsu. Dengan kata lain tujuan puasa adalah me-manage emosi, belajar bersabar dan berupaya mendekatkan diri kepada Tuhan. Secara psikologis ini mempengaruhi mental-spiritual kita, dengan mengendalian emosi membuat jiwa kita tumbuh lebih sehat, dan merasakan kedekatan dengan Allah membuat hati kita damai.


sihat.cantik

Tuesday, September 1, 2009

SOAL JAWAB PRODUK - senorita


SOAL JAWAB PRODUK

Soalan:
Saya berusia 35 tahun dan telah berkahwin dan mempunyai 3 orang cahaya mata. Sejak kebelakangan ini, suami sering menjauhkan diri dan tidak berminat untuk mengadakan hubungan intim berbeza dengan sebelum ini, di mana hubungan kami berjalan dengan baik. Apakah punca perubahan suami saya dan mampukan senorita mengatasinya?
Suraya,
Batu Kurau, Perak.

Jawapan:
Tidak dapat dinafikan, kekerapan melahirkan anak akan menyebabkan struktur vagina yang dulunya ketat dan tegap kini semakin lemah dan mengendur. Ini menyebabkan seseorang wanita itu tidak lagi dapat memberikan kepuasan yang maksimum dalam hubungan kelamin yang dilakukan. Puan tidak perlu berasa kecil hati akan perubahan tingkah laku dan layanan suami. Saya mencadangkan agar puan mengajak suami berbincang secara terbuka dan amalkan pengambilan senorita kerana ia dirumus daripada ekstrak herba terpilih seperti sirih, manjakani, akar serapat dan lain-lain yang sangat baik untuk membina sistem rahim, meningkatkan seri wajah dan pemangkin kepada hubungan suami isteri. Puan juga boleh mengesyorkan produk LeLucky buat suami. Disamping itu puan juga boleh mempraktikkan senaman Kiegel bagi menguatkan dan mengembalikan keanjalan otot-otot faraj. Selamat Mencuba.


sihat.cantik.