Wednesday, September 14, 2011

Simpan emas lebih baik dari wang kertas


Salam sahabat….mungkin ramai dikalangan kita tertanya-tanya mengapa simpan emas lebih baik dari menyimpan duit kertas.Bagi seorang pemboros seperti saya menyimpan duit kertas bukan alternatif terbaik.Ini kerana bila-bila masa sahaja duit tersebut akan habis.Sebagai contoh , anda mempunyai duit RM dalam akaun bank dan mempunyai kad ATM.So duit tersebut bila-bila masa sahaja , boleh dikeluarkan.Berbalik menyimpan emas , tentu lebih susah untuk anda tukarkan emas tersebut dalam bentuk duit kertas.Ini secara tidak langsung , membuatkan kita lebih susah untuk menghabiskan duit.Lagi pun takkkan anda ingin membeli sehelai baju menggunakan emas.



Selain daripada itu emas juga tidak akan susut nilai berbanding menyimpan duit dalam bentuk kertas.Cuba anda bayangkan nilai RM1 , 10 tahun sebelum ini dengan sekarang ? Cuba anda bayangkan nilai emas 1gram , 10 tahun sebelum ini dengan sekarang ?



Emas juga tidak akan musnah walau dalam keadaan apa sekali pun dan tetap bernilai .Duit kertas ? Akan hancur dan akan susut nilainya.So berdasarkan 2 alasan tersebut mengapa kita masih tidak mahu menyimpan emas ? Adakah kerana kita tidak mempunyai wang untuk membeli emas atau kerana harganya mahal.



Jika anda tidak mempunyai wang , emas lah sebagai alternatif terbaik menambah wang anda.Sebagai contoh anda membeli emas dengan harga RM500 bulan ini , 2 3 bulan kemudian nilai emas yang anda beli RM500 akan menjadi lebih dari RM500.



Harganya mahal ? Baguslah kalau anda sedar akan harga emas yang mahal…Sebenarnya “harga emas mahal hanya perasaan kita sahaja”.Sebagai contoh , anda membeli seutas rantai berharga RM1000.00 , tentu anda akan rasa mahal kerana anda hanya memperolehi seutas rantai emas yang kecil . Sebenarnya mata kita dikaburi dengan nilai wang kertas berbanding emas.



So berdasarkan hujah saya yang tidak seberapa ini mengapa anda masih tidak mahu membeli emas ? So marilah sama-sama membeli emas untuk masa depan anda.Tapi , janganlah sampai anda tidak mempunyai satu sen pun dalam akaun bank….duit dalam akaun bank mesti ada untuk kehidupan seharian.

 
sumber: emaskini

No comments:

Post a Comment